Søk i denne bloggen

mandag 25. mai 2015

Eltefritt brød med rug og sammalthvete.



Kjempe godt og enkelt brød! 
Du kan bruke hvilket som helst mel du vil. 
Jeg fant ut at nede i kjelleren hadde jeg masse rigmel kjøpt i sverige som må brukes opp! 

Oppskriften er enkel 

1,2 l vann
1 kg mel, bland gjerne flere mel sorter
  ( jeg brukte 350 gr sammalt rug fin og 650 gr sammalt hvete fin) (ungene er ikkedå glad i hele korn/frø) 
1ss salt
1pk gjær

Rør godt sammen, deigen vil være klissete og det skal den være. 
Dekk til med plast og la bollen stå benken natten over. 
Neste dag, sett ovnen på 275 gr. 
Hell masse mel på benken, hell deigen utover og brett den inn mot midten flere ganger. Del deigen i to og legg de i to brødformer som er smørt godt. Hev på benken i 35-40 min. Sett inn i ovnen og dkru ned tempen til 210 gr og stek i 25 min. Ta ut brødene av formene og stek 5 min til. Avkjøles på rist. 


Happy baking! 

Klæm C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar